دسته‌بندی موضوعی
هنر طراحی با مداد

هنر طراحی با مداد

آماده شدن

طراحی با مداد سرگرم‌كننده و راهی است برای دستیابی به فرم هنری. شما به ابزار و لوازم گران‌قیمت نیازی ندارید و می‌توانید به راحتی لوازم موردنیاز را از فروشگاه محل خود تهیه کنید. اگرچه ابزارهای گوناگون بسیاری وجود دارد، اما ابزارهای اصلی و ضروری عبارتند از: تعدادی مداد گرافیتی نرم و سخت، دو عدد پاک‌کن و کاغذ طراحی ساده و بافت‌دار.

سطح کاغذ

كاغذ طراحی دارای سطوح پرداخت متفاوتی است. كاغذ طراحی با پرداخت صاف كه دارای بافت نرم و یكدستی است، كاغذ طراحی صاف نامیده می‌شود. در حالی‌كه كاغذ طراحی با پرداخت ناهموار از صافی كمی برخوردار بوده یا اصلاً یكدست نیست كه به آن كاغذ طراحی زبر یا بافت‌دار می‌گویند.

کاغذ رنگی

گاهی اوقات برای تنوع در كار می‌توانید از كاغذ رنگی استفاده کنید. کاغذ رنگی یک رنگ‌مایه حد واسط می‌دهد، بنابراین هر آنچه را که می‌توانید با مداد خلق كنید، سایه روشن است.

دفترچه طراحی

از دفترچۀ طراحی فنری استفاده کنید و هنگامی كه در حال گردش و پیاده‌روی هستید از دفترچۀ جیبی استفاده کنید.

جوهر هندی

گاهی اوقات برای پررنگ کردن بخش‌هایی از طراحی، با قلم‌مو یا قلم و جوهر سیاه هندی که با آب مقطر رقیق شده روی خطوط اصلی بکشید.

لوازم جانبی

زمانی که بخواهید در طراحی خطوطی با کیفیت متفاوت ترسیم کنید، می‌توانید زغال نرم و مداد شمعی به کار ببرید.

کاغذ سنباده

با استفاده از کاغذ سنباده و ساییدن مداد روی آن، نوک مداد را تیز کرده و در عین حال از شكستن نوک آن جلوگیری کنید.

گواش

از گواش (كه شبیه به آبرنگ است، اما نسبتاً تیره‌تر) برای مناطق روشن طراحی‌ و نیز اضافه كردن بافت به سطح طرح استفاده کنید.

گرافیت

زمانی که بخواهید اثری را با ضربۀ قلم‌مو در طراحی ایجاد کنید، پودر گرافیت (مادۀ سازندۀ مغز مداد) را با حلال رنگ ژله‌ای تركیب كرده و با قلم‌مو روی طرح بکشید.

مایع ماسک

برای سفید نگه‌داشتن بعضی قسمت‌های کاغذ از مایع ماسک استفاده کنید. زمانی كه ماسک خشک شود مانع از لک شدن کاغذ توسط مداد می‌شود. مایع ماسک را روی کاغذ بکشید و پاک کنید تا كاملاً تمیز و سفید شود.

مسواک

گاهی اوقات برای جذابیت بافت طراحی، مسواک کهنه‌ای را به مخلوطی از گرافیت پودرشده و حلال‌ رنگ ژله‌ای آغشته کنید یا اینكه با استفاده از جوهر رقیق شدۀ هندی روی كاغذ نقاطی را ایجاد کنید.

قلم‌مو

برای تمیز کردن‌ خرده پاک‌کن‌ها از روی کاغذ یا تختۀ طراحی از یک قلم‌موی نرم و نو استفاده کنید.

گیره

در هنگام كار، برای نگه داشتن برگه‌های کاغذ از تعدادی گیرۀ بزرگ در قسمت بالای تخته استفاده کنید.

محوکن

با كشیدن انگشتان خود روی خطوط آنها را در هم ادغام کنید. البته این کار را می‌توانید با محوكن کاغذی لول‌شده (ترتیلون نیز نامیده می‌شود) نیز انجام دهید. حتی زمانی که بخواهید ظاهری لطیف و ملایم به طراحی بدهید از این كاغذ به عنوان ابزار طراحی استفاده کنید. بدین صورت كه کنارۀ مداد را روی محوکن ساییده سپس محوکن را روی کاغذ طراحی بکشید. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که محوکن‌ها را با مداد گرافیتی نرم استفاده کنید، زیرا تأثیر آن بیشتر از گرافیت سخت است و اصولاً با گرافیت سخت کارایی محوکن‌ها خوب نیست.

نوارچسب

از نوارچسب کاغذی برای محکم نگه داشتن کاغذ روی تختۀ طراحی استفاده می‌شود. نوار باعث می‌شود که لبه و کناره‌های کاغذ تمیز و دست‌نخورده باقی بماند.

مدادتراش

می‌توانید از یک مدادتراش الكتریكی و یا از یک مدادتراش دستی استفاده کنید. در هر حال وجود یک مدادتراش دستی ضروری است.

انتخاب مداد مناسب

مغز مداد در واقع از گرافیت ساخته شده است که درجۀ سختی مختلفی دارد. مداد با گرافیت نرم (با برچسب B، حرف اول واژۀ Break به معنی شكننده)، خطوط تیره و ضخیم و مداد با گرافیت سخت (با برچسب H، حرف اول واژۀ Hard به معنی سخت) خطوط نازک و بسیار روشن را خلق می‌کنند. HB و F درجۀ سختی متوسطی دارند. برای افراد تازه‌کار استفاده از سه نوع مداد 2B ،HB و H مناسب است. هر نوع مداد گرافیتی تا اندازه‌ای می‌تواند تیز شود، اما کیفیت خط ترسیم شده بستگی به درجه سختی مغز مداد و بافت کاغذ شما دارد. بهتر است برای تشخیص این‌گونه تفاوت‌ها خطوطی با مغز و نوک‌های مختلف مداد رسم کنید.

مداد نوک مغاری یا نوک پهن

وقتی که قصد ایجاد خطوط پهن و سایه‌زنی محو و یکدستی را دارید، نوک مدادتان را تیز کنید، به گونه‌ای که پهن یا زاویه‌دار شود.

مداد نوک گرد

بعد از کمی استفاده از مداد، نوک آن گرد می‌شود. از یک طرف نوک مداد یا مغز آن به منظور ترسیم خطوط معمولی و متوسط و سایه‌زدن كلی استفاده کنید.

مداد نوک تیز

برای طراحی جزئیات و خطوط ظریف و همچنین هاشورزنی، مداد بسیار نوک‌تیز به كار ببرید.

گرافیت ویژه

اگر قصد دارید تعداد زیادی خط ظریف و نازک بکشید و وقت تیز کردن مداد را ندارید، از مداد اتود استفاده کنید.

سایر لوازم

علاوه بر وسایل فوق یک عدد پاک‌کن خمیری، پاک‌کن پلاستیکی سفید و یک اسپری تثبیت‌كننده (فیکساتیو) برای حفاظت از طراحی نیاز خواهید داشت. در شروع کار نیازی به سه‌پایه ندارید اما تختۀ طراحی کار شما را آسان‌تر می‌کند به ویژه اگر از برگه‌های مجزا استفاده کنید. از تخته‌ای استفاده کنید كه گیره‌ای در بالای آن نصب شده باشد و یک دستۀ جدا داشته باشد زیرا حمل آن برای شما راحت‌تر است.

فهرست شروع کار

تا اینجا از ابزارهای زیادی نام بردیم، اما شما که در ابتدای کار هستید به همۀ آنها نیازی نخواهید داشت. در جدول زیر برای تازه‌کارها فهرستی از لوازم ضروری طراحی آمده است:

  • مداد H (با درجه سختی متوسط)
  • مداد HB (با درجه نرمی متوسط)
  • مداد 2B (بسیار نرم)
  • کاغذ طراحی یا دفترچه طراحی
  • تیغ ریش‌تراشی یک لبه یا چاقوی تیز
  • مدادتراش دستی
  • پاک‌کن خمیری (خاکستری‌رنگ)
  • پاک‌کن وینیل (معمولاً سفیدرنگ)
  • نوارچسب 1 اینچی
  • تختۀ طراحی

دیدگاهتان را بنویسید