دسته‌بندی موضوعی

سکه‌های ایران: دورۀ صفوی

 


نویسنده: بهرام علاءالدینی


ویژگی‌های کتاب:

● نوع جلد: صحافی جلد سخت

● نوع کاغذ: گلاسه

● قطع: وزیری

 



 

دربارۀ این کتاب

سکه‌های ایران: دورۀ صفوی (سکه‌های دوره صفوی)

ظهور شاه‌اسماعیل اوّل در صحنۀ سیاسی ایران و تشکیل سلسلۀ پادشاهی صفویان در اوایل قرن دهم هجری قمری را باید نقطۀ عطف بسیار مهمی در تاریخ سیاسی و مذهبی ایران پس از انقراض سلسلۀ ساسانی به‌شمار آورد. اگرچه قبل از صفویان سلسله‌های سلطنتی متعددی در ایران فرمانروایی کرده بودند، امّا هیچکدام از آنها نتوانسته بودند اتحاد و یکپارچگی ایران را به آنان بازگردانند. این کار بزرگ، پس از نهصد سال، با همّت اسماعیل بن حیدر صفوی انجام شد.

به نظر می‌رسد که در بین سلسله‌های پادشاهی پس از تسلّط اعراب مسلمان بر ایران، یا به عبارتی سلسله‌های سلطنتی ایران اسلامی (غیر عرب)، سلسلۀ صفوی از موقعیّتی ممتاز و استثنایی برخوردار بوده است. از جمله تفاوت‌ها و یا برتری‌های بارز این سلسله بر دیگر سلسله‌های پادشاهی ایران می‌توان اجمالاً به دو مورد مشخص اشاره کرد.

1. انتخاب مذهب تشیع دوازده‌امامی به عنوان مذهب رسمی مردم ایران توسط شاه‌اسمعیل اوّل و ایجاد یکپارچگی و اتحاد مذهبی مستحکم در برابر همسایگان شرقی و غربی ایران (ازبکان و عثمانی).

2. بهره‌برداری پادشاهان صفوی بالاخص شاه‌اسماعیل اول و شاه‌طهماسب اول، از اعتقادات عمیق مذهبی و سرسپردگی مطلق سپاهیان قزلباش در نبرد بر علیه دشمنان و متجاوزان به خاک ایران.

بنابراین با توجه به موارد گفته شده، پادشاهان سلسلۀ صفوی، علیرغم ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های غیرقابل انکار برخی از پادشاهان متأخر و به‌طور مشخص شاه‌سلطان‌حسین، توانستند به مدت 228 سال به‌طور پیوسته از سال 907 تا 1135، و پس از وقفه‌ای کوتاه تا سال 1168 هجری قمری بر سرزمین پهناور ایران حکومت کنند.

در این مجلد به‌منظور ارتقاء سطح آگاهی تاریخی علاقه‌مندان نسبت به سلسلۀ صفوی، ابتدا شرح مختصری از پیشینۀ تاریخی این خاندان آمده است و سپس ضمن معرفی هر یک از پادشاهان این سلسله و ذکر وقایع و رویدادهای مهم دوران سلطنت آنان، به معرفی سکه‌های ضرب‌شده توسط هر پادشاه، از اسماعیل اول تا سلطان‌حسین و تصرف پایتخت صفویان توسط سپاهیان محمود قندهاری مقیم افغانستان، در سال 1135 هجری قمری پرداخته شده است.

به غیر از محمود افغان و شاه‌طهماسب صفوی، تعدادی از وابستگان خاندان صفوی و برخی از سران قبایل نیز در بعضی از مناطق ایران به ضرب سکه‌هایی به‌نام خود اقدام کرده بودند. همچنین با تداوم سلطنت خاندان صفوی، باز هم به علّت ضعف ساختاری حکومت صفویان، افراد دیگری نیز با اغتنام از فرصت، به ضرب سکه‌هایی اقدام نموده‌اند که بسیاری از آنها (تا سال 1174 هجری قمری) در این مجموعه معرفی شده است.

مشخصات کتاب

نویسنده

بهرام علاءالدینی

قطع

وزیری (۲۳/۵×۱۶/۵ سانتی‌متر)

شابک

978-964-7352-77-2

تعداد صفحات

656 صفحه

نوع جلد

جلد سخت

وزن

1400 گرم

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سکه‌های ایران: دورۀ صفوی”