زمان تحویل بسته پستی

اصول پایه‌ای ترکیب‌بندی

 

اصول پایه‌ای ترکیب‌بندی

 

یک تركیب‌بندی موفق چشم بیننده را به درون آن هدایت می‌كند و بر نقطۀ جذابیت یا نقطۀ كانونی تأكید می‌كند. با وجود آنكه عوامل زیادی بر تركیب‌بندی مؤثرند، امّا مهم‌ترین و اساسی‌ترین عامل، نحوۀ چیدن عناصر درون تركیب‌بندی است. ما از روشنی و تاریكی، عمق (نمایش فاصله یا فضای سه‌بُعدی) و خطوط (مسیر یا جهتی كه چشم دنبال كند)، استفاده می‌كنیم تا حركت و جریان طبیعی را در بین عناصر ایجاد كنیم. تكنیک‌هایی وجود دارند كه می‌توانید با استفاده از آنها جذابیت بیشتری به تركیب‌بندی بدهید. بعضی از آنها بر اساس شكل حروف الفبا هستند و بعضی دیگر بر اساس فرم، شكل و خط. طرح‌های زیر بعضی از این تكنیک‌ها را به نمایش می‌گذارند.

 

 

 

 

 

تكرار: در این طرح یک گل در اندازه‌های مختلف تكرار شده و با روی‌هم افتادگی‌های مناسب، تركیب‌بندی را ایجاد كرده است. تكرار باعث می‌شود كه چشم بیننده از یک گل به گل دیگر حركت كند. از گل بزرگ به كوچک و سپس برعكس و بدین وسیله باعث ایجاد حركت موزون و ملایم چشم به درون فضای تصویر می‌شود.

 

 

 

 

  

شكل S: این تركیب‌بندی با استفاده از شكل S برای نمایش رودخانه باعث شده است كه چشم بیننده شكل آن را دنبال كند (به جهت فلش‌ها دقت كنید). درخت بزرگ سمت چپ با كوه‌های سمت راست متعادل شده و درخت كوچک سمت راست چشم بیننده را به طرف درون تركیب‌بندی هدایت می‌كند. همچنین با استفادۀ صحیح از خطوط و تیرگی، عمق نیز در تركیب‌بندی ایجاد شده است. به نحوۀ ایجاد بُعد در دوردست و نحوۀ کم‌شدن عرض رودخانه با دورتر شدن، دقت كنید.

 

 

 

 

 

 تضاد زاویه و خطوط: در این پیش‌طرح، استفادۀ نمایشی از زاویۀ ناهموار را در كوه كه با خط افق و زمین تضاد ایجاد كرده است، می‌بینید. این تضاد باعث ایجاد حس آرامش و فضای استراحت پیش از بازگشتن و خیره شدن به قلۀ كوه می‌شود.

 

  

 

 

  

طراحی سه‌بخشی: در این طرح سه عنصر در فضای تصویر با یكدیگر مثلثی را ایجاد كرده تا تعادل و هماهنگی را به كل طرح ببخشد. عددهای مفرد باعث جلوگیری از جفت‌شدن عناصر در چشم بیننده شده و طرح را جذاب‌تر می‌كنند. سنگ‌های ثانویه به عنوان عناصر حمایتی برای نقطۀ كانونی عمل می‌كنند.

 

 

 

 

  

شكل U: این الگو عموماً برای تركیب‌بندی‌های متقارن استفاده می‌شود. چشم بیننده از یک طرف هلال U به طرف دیگر حركت می‌كند. پایه‌های U می‌توانند برای ایجاد تأثیر بیشتر طول متفاوتی داشته باشند؛ مانند شاخ و برگ درختان در این طرح.

 

 

 

 

 

شكل X: در اینجا از شكل X برای ایجاد یک فضای نمایشی استفاده شده است. چنان به نظر می‌رسد كه گویی درخت در حال افتادن است. تنۀ درخت و شاخه تقریباً بیشتر قسمت‌های X را ایجاد كرده‌اند و مثلث ایجاد شده توسط دریاچه، طرف دیگر X را كامل كرده است.

 

 

 

 

  

 شكل‌های هلالی: خطوط هلالی نرم و ساكن‌اند. در اینجا منحنی‌های تشكیل‌دهندۀ ابرها با شكل و اندازۀ متفاوتی در بوته‌های پایین طرح تكرار شده‌اند. خطوط صاف و منحنی پایین طرح با ایجاد كنتراست، خطوط منحنی را مورد تأكید قرار می‌دهد و جذابیت بیشتری به طرح اضافه می‌كند.

 

 

 

 

  

شكل‌های صلیبی: چشم بیننده را به محل تقاطع صلیب كه معمولاً نقطۀ كانونی است، جذب می‌كند. فرم صلیبی پابرجا و استوار بوده و حس قدرت را به تركیب‌بندی می‌افزاید.

 

 

 

 

  

شكل‌ O: برای جذب چشم بیننده به طرف مركز طرح از فرم‌هایی به شكل O استفاده كنید. بوته‌ها، درخت و شاخ‌ و برگ‌ها فضای پیش‌زمینۀ طرح را به شكل O نمایش می‌دهند. در نتیجه چشم بیننده به نوک قله هدایت می‌شود.

 

 

 

 

    


تقابل: در طرح سمت راست از خطوط متقابل استفاده شده است و تمركز را به یک نقطه جلب می‌كند. در طرح وسط حركت موج‌ها به سمت بالا و پایین، توسط خطوط منحنی متضاد ایجاد شده است. شكل L مانند طرح سمت چپ، توسط محوطۀ باز و درخت ایجاد شده است. دقت كنید كه در زمان ایجاد طرح L شكل، یک طرف طرح را بیش از حد سنگین نكرده باشید و با گذاشتن عناصر كمكی در طرف مقابل، تعادل را برقرار كنید.

 

 

 

برگرفته از کتاب:  

 

نماد اعتماد الکترونیکی

سبد خرید شما
تعداد محصول 0
  1. محصول
  2. قیمت
  3. تعداد
جمع خرید شما 0 تومان
سبد خرید خالی کردن سبد خرید
عضویت در خبر نامه
ایمیل  
شماره موبایل
 
 
عضویت انصراف از عضویت
پيگيري سفارشات
کد پیگیری سفارش:  

ارسال کد سفارش
اصول پایه‌ای ترکیب‌بندی

 

اصول پایه‌ای ترکیب‌بندی

 

یک تركیب‌بندی موفق چشم بیننده را به درون آن هدایت می‌كند و بر نقطۀ جذابیت یا نقطۀ كانونی تأكید می‌كند.

آموزش طراحی چهره

 

آموزش طراحی چهره

 

طرح كلی سخت‌ترين مرحلۀ كار در طراحی از يک كودک نُه ساله، بی‌حركت نشاندن اوست.

ابزار و مواد مورد نیاز طراحی

 

ابزار و مواد مورد نیاز طراحی

 

در اینجا تعدادی از ابزار و مواد مورد نیاز طراحی که بیشترین کاربرد را برای خلق آثار هنری دارند معرفی می‌کنیم.

آموزش طراحی کانگورو

 

آموزش طراحی کانگورو

 

پيكر كانگورو كيسه‌دار استراليايی موضوع ايد‌ه‌آلی برای عكاسی است، زيرا كه اغلب می‌توانيد آنها را در حال چريدن يا نگاه كردن ثابت و بی‌حركت بيابيد.

تعیین خطوط طراحی


تعیین خطوط طراحی


هنرمند از مدادش به‌گونه‌ای استفاده كرده كه خطوط مداد نزديک به‌هم قرار گيرند تا طراحی‌اش واقع‌گرايانه‌تر به‌نظر برسد.